header

 

Spelmogelijkheden

   
 

 

 
 

DE SCHIJF van 5!

Het Koningsspel

en 4 andere spellen in één!

Het Koningsspel……Dé koning der spellen!

Behalve het speciaal ontwikkelde Koningsspel met de bijbehorende Konings-spelregels, kan je ook 4 ‘standaard’ andere kaartspellen mee spelen zoals:

 
 

 

 

 
 

Koningsspel

Waarom is Willem-Alexander eigenlijk Koning?
Vroeger hadden we toch stadhouders!
En wanneer was de 80-jarige oorlog ook al weer?

Dit soort vragen worden beantwoord in het Koningsspel: veel informatie over het Holland van vroeger, en van nu! Het Koningsspel is ontwikkeld ter ere van de viering van 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden in 2015. We hebben allemaal vroeger wel vaderlandse geschiedenis gehad op school, maar wat weten we daar nu nog van? Middels een herkenbare spelvorm (kaarten met de gebruikelijke schoppen, harten, ruiten en klaveren), gelardeerd met tal van historische feiten en wetenswaardigheden, frist iedereen, van JONG tot OUD, op speelse wijze zijn kennis van onze vaderlandse geschiedenis weer op. Door het Koningsspel wil iedereen opeens weten hoe “het ook al weer zat”!
Uitleg staat op de uitleg in het kaartspel Koningsspel.
Als je het spel vlot wil leren spelen dan is het practisch de kroonkaarten er eerst uit te halen. Dan speel je het spel op een manier zoals ‘pesten’, gecombineerd met groepjes van 3 verzamelen die je op tafel legt.. De uitleg staat in het spel.


Wil je echt de geschiedenis van NL beter leren kennen, dan doe je de Kroonkaarten weer terug in het spel. Immers… door de geschiedenis hardop uit te spreken en die te moeten herhalen leer je en onthoud  je het meest. Ook dmv vragen over een historisch figuur leer je de geschiedenis beter  kennen! Advies is om per persoon die feiten moet herhalen 3 punten goed te hebben bij het herhalen van de feiten om een dukaat te verdienen: bijv. waar iemand wat gestudeerd heeft en één activiteit van ná zijn studie.  Dán verdien je dus een dukaat. Degene met de meeste dukaten aan het eind van het spel is ‘De rijke stinkerd’.
De koning is degene die het eerste uit is; daarna speel je door met de anderen. Degene met de meeste dukaten aan het eind van het spel  is de Rijke stinkerd!(soms kan de koning dus  ook de ‘rijke stinkerd’ zijn!)
In principe zijn er dus 2 prijzen te vergeven als de spelorganisator deze 2 prijzen geregeld heeft!

Kwartetten

Om te gaan kwartetten met het Koningsspel haal je eerst de kroonkaarten (de kaarten met een kroon erop) uit het spel plús de 3 extra Stadhouderskaarten. Dan begin je, zoals je gewend bent, te kwartetten: je verdeelt alle kaarten  over de spelers die mee doen. Je vraagt per groepje van 4 het  nummer die ‘in jouw hand’ontbreekt. De nummers staan vermeld  op de linten van de kaart achter  de naam van de groepjes .  Bij de jokers, dwz de Michiel de Ruyter kaarten, die als enige groepje uit een groepje van 3 bestaat, vraag je aan de ander de kaart met de jou ontbrekende zeeslag. ( Immers: de 1e , 2e, 3e Engelse zeeslagen  staan op deze kaarten vermeld). Dit is dus het enige groepje dat uit 3 kaarten bestaat i.p.v uit 4 kaarten. Degene met de meeste groepjes kwartetten heeft gewonnen.

Memory

Weer haal je de Kroonkaarten en de 3 extra Stadhouderskaarten uit het spel. De jokerkaarten laat je erin: die vormen als enige uitzondering één  groepje van 3 kaarten. De  groepjes van 2 kaarten worden om de beurt door de spelers  van dicht naar open omgedraaid. Elk groepje van 2 dat hetzelfde getal of letter links bovenop de kaart  heeft staan kan bij elkaar horen: zo zijn er verschillende groepjes van 2 mogelijk; bijv. een schoppen koning kan een groepje van 2 zijn met  een harten-, een ruiten- met  een klaveren koning. De andere 2 koningen die over blijven horen dan weer bij elkaar! Er zijn dus verschillende groepjes van 2 te maken: de getallen of de letters op de kaart moeten in ieder geval overeenkomen.

Domino

Weer doen de kroonkaarten niet mee in het spel. De 3 extra Stadhouderskaarten mogen in het spel blijven. Iedereen krijgt 7 kaarten om de ‘domino-sliert’ mee te gaan leggen. Aan de ‘plaatjes’-kant van de kaart mogen dezelfde getallen of letters gelegd worden (met de verschillende schoppen-,harten-,ruiten-, klavertekens dus). Aan de ‘tekstzijde’- kant van de kaart mogen andere ‘teksten’ aan komen te liggen met hetzelfde  getal dat op het lint van de desbetreffende kaart is, die al op tafel ligt.
Iedere keer als je niet  de kaartensliert kunt aanvullen met de kaarten uit je hand  trek je een kaart van de stapel. Als je dan wél bij kunt leggen doe je dit op dat moment en anders houd je die kaart in je hand en is de volgende speler aan de beurt.  Degene die geen kaarten meer in zijn hand  heeft , is de winnaar.

 
 
Holland om-en-om!

Alleen de kroonkaarten worden uit het spel gehaald. De rest van de kaarten liggen ‘dicht’ op een stapel . Om de beurt trekt iemand een kaart en leest één van de punten die op de kaart staan voor. Hij mag zelf kiezen welk punt hij voorleest. Ook leest hij altijd de geboorte-en sterfdatum van desbetreffend historisch persoon voor. Al de feiten die bij dit ene punt voorkomen plus de geboorte- en sterfdatum moet de volgende speler noemen. Deze krijgt dan een dukaat. Bij ontbreken van één feit krijgt die speler helaas geen dukaat! Dan is de volgende aan de beurt. Degene met de meeste dukaten aan het eind van het spel heeft gewonnen.  Men kan zelf bepalen hoe lang het spel doorgaat: ook is het mogelijk door te gaan totdat de eerste speler bijv. 10 dukaten heeft. Deze speler is de winnaar: men kan van te voren afspreken welke beloning gegeven wordt aan de winnaar.

 

Voorbeelden van Het Koningsspel, Holland Vroeger en nu:

 
     
     
 

Voorbeelden van de reguliere speelkaarten stijl koningsspel:

 
   
       
     
 

 

 
     
     
     
     
     
   
 

Informatie

Over ons/ Contact
Betaalmethoden
Koningsspel: waar te koop?

Klantenservice

Algemene voorwaarden
Disclaimer
Privacybeleid
Verzenden en retourneren